Home

Adhd och kompisar

Barn med adhd har svårt att få kompisar forskning

Barn med adhd har svårt att få kompisar. Barn med starka symptom på adhd har svårt att anpassa sig till sociala situationer och ogillas av andra barn. Flickor med adhd har mer problem med kamratrelationerna än pojkar Therese Jansson är förskollärare och mamma till pojken vi här kallar A, med diagnosen adhd och autism. Här berättar hon om hur deras vardag ser ut, utifrån vanliga vardagssituationer. 5 annorlunda vardagssituationer för barn med NPF-diagnos 1. Gå till skolan —Vår son har alltid tyckt det varit kämpigt att gå till skolan ADHD märks inte alltid lika öppet hos tjejer. Många anstränger sig för att inte sticka ut i skolan. Och lärare och kompisar får aldrig veta hur hårt de - NI! - sliter med koncentrationen och med att hålla tillbaka alla känslor och impulser. Så är det för många. Fast det finns också tjejer som är lika överaktiva som killar med ADHD

Flickor och pojkar med adhd har liknande grundproblem. Det är flest pojkar som får diagnosen adhd i barndomen. Men med stigande ålder ändras skillnaden mellan könen eftersom fler kvinnor får. Många föräldrar till barn med ADHD kämpar hårdare än andra för att deras barn ska ha det bra. Det gäller att hitta sina knep och strategier för att klara av vardagen och livet. Och det gäller att komma ihåg allt bra man har tillsammans. Anna som har en son med ADHD säger: - Det är lätt att fokusera på det jobbiga Barn med ADHD är ofta sociala och roliga. Det kan se ut som att flickan har kompisar, men man behöver undersöka hur kvalitén är i relationen. Det kan vara svårt för flickan att hänga med i lekarna, vilket tar mycket energi och kan leda till att hon blir trött och får utbrott hemma i stället, berättar Kristina Min 96:a sitter gärna vid datorn/PS3. Vi har en gräns på max 2,5 timmar per dag. Det som är så svårt är att vi vet inte om han hellre sitter vid datorn än att var med sina kompisar. Men vi vet också att han inte har så många vänner....om jag gör historien kort! Han har ADHD och pga av hur hans sätt att vara så har han mist många kompisar Orkar inte med min ADHD kompis. Uppgifterna du anger när du gillar eller ogillar ett inlägg kommer inte att vara synliga för andra. Just för stunden känner jag mig som världens sämsta vän. Jag har en vän som har ADHD, han är 23år beter sig somja jag vet inte vad. I kväll fick jag nog för sista gången

Stöd från någon som jobbar med adhd. Det är bra att prata med någon som jobbar med unga och adhd. Det kan till exempel vara någon som jobbar på elevhälsan, en ungdomsmottagning, en vårdcentral, på Bup, barn- och ungdomspsykiatrin eller någon annanstans inom vården Tonåringar med ADHD. I många år trodde läkare att barn växte ifrån ADHD-symtomen när de kom upp i tonåren. Det har dock visat sig att detta inte alltid är fallet. I själva verket har cirka 70 % av barnen med ADHD fortsatta problem med impulsivitet, problemlösning, beslutsfattande och ouppmärksamhet under tonåren Men det är kanske inte så konstigt när man har svårt för förändringar och har svårt att tolka ansiktsuttryck och kroppspråk. Att leka med andra barn innebär ju konstant att det händer oväntade saker och mycket kommunikation barn emellan sker ju genom just ansiktsuttryck och kroppspråk Att man missar flickor och kvinnor beror även på att deras problem förklaras som psykosociala, som att de ställer höga krav på sig själva, varit med om ett trauma, övergrepp eller har svårt med kompisar. Men när pojkar och män mår psykiskt dåligt är ADHD bland de första förklaringarna

Annorlunda vardag för barn med NPF: 5 exempel Motherhood

1. Berätta för dina kompisar hur du fungerar, det har hjälpt mycket för mig. Det är svårt för dem att förstå helt. Det de kan göra är att finnas där för dig och kanske veta lite vad diagnosen är och hur den påverkar dig. Och kom ihåg, du är aldrig ensam med att ha adhd, våga ta hjälp. /Este
  2. framför allt med tonåringar, samsjuklighet som depressivitet, självskadebeteende, suicidalitet och missbruk. Adhd-symtom fångas dock ofta bättre av de som observerar barnet/tonåringen utifrån, t.ex. föräldrar och lärare. Många me d adhd har förmåga att kontrollera sig en stund och behöver inte uppvisa så mycket symptom i rummet
  3. Om man har svårt med tid och planering blir det också svårt att vara delaktig i skolan eller arbetslivet och med kompisar. Under de senaste åren har jag mött många barn och ungdomar med adhd och sett att personer runt omkring dem oftast inte känner till de svårigheter som många av dem har, vad gäller tid och planering

Tjej - Mer koll på ADH

Här är Adhd-centers tipsblad med förslag för att hjälpa barn att fungera bättre med kompisar, att ladda ned och skriva ut. En del barn med adhd har svårt både att få och att behålla kompisar. För vissa är det spontana sättet en tillgång socialt - man är en underhållande och spännande kompis - men barnets sätt att vara kan. Etikettarkiv: adhd kompisar Tack för att du står ut med mig dag in och dag ut - VARNING, Monica är ca 10 år äldre än mig och för många är det säkert en enormt stor skillnad, men för mig har inte vänner med ålder att göra utan det har med personlighet att göra Och här finns patientbroschyrer på svenska och utländska språk. JC-100063 Till Dig som har ett syskon med ADHD En liten broschyr med svar på frågor och funderingar från syskon (eller kompisar och andra) till barn med ADHD. JC-090618 ADHD - När vardagen är kao Allmänna tips och råd. Om man har adhd är det särskilt viktigt med tydlighet och struktur. Det kan till exempel vara att man får veta vad som ska hända under dagen i tid eller påminnelser i mobilen. Eftersom det är olika vad man har svårt eller lätt med behöver alla olika hjälp, är det viktigt att man själv och andra vet hur man. Att leva med ADHD innebär att ha växt upp med massa negativa signaler från omgivningen, föräldrar, syskon, kompisar, lärare, idrottsledare, grannar mfl. Negativa signaler innebär att få himlande ögon, suckar, ord som sitt still, du måste tänka efter före, det måste du väl ändå fatta?, skärp dig, sluta nu och försök hårdare

Adhd hos flickor och pojkar - så kan det skilja sig å

Fyra familjer om ADH

1. Specialpedagogiska skolmyndigheten • Delaktighet i skolan för flickor och pojkar med adhd 5 Innehållsförteckning Förord 7 1. Sammanfattning 8 2. Inledning 10 Om adhd 11 Adhd allt vanligare 12 3. Läget i skolan enligt sex flickor och pojkar 15 Delaktighetsmodellen1
  2. Barn med starka symptom på adhd har svårt att anpassa sig till sociala situationer och ogillas av andra barn. Flickor med adhd har mer problem med kamratrelationerna än pojkar
  3. Att ha ADHD innebär att alla känslor blir starkare än för andra människor utan diagnos. När vi med ADHD blir arga blir vi jätte arga och när vi blir glada blir vi super glada och blir vi ledsna kan vi bli så ledsen att det känns som världen går under, när vi blir kär älskar vi starkare också
  4. Det är vanligt att aspergare har få vänner, och det är viktigt att respektera deras val. Så länge M har någon vän som han håller kontakten med är jag nöjd, men vi får se hur det blir när han blir lite äldre. Han har ingen vän ännu, men börjar bli intresserad av andra barn, och så är han ju faktiskt bara 6 år
  5. #ADHD #kompisar Jag trodde att jag skulle få en lugn helg men vaknar av väckarklockan kl 07:00 som inte stängs av. självklart är det bestämt att får inte kompisar sova över då maxas umgänget ändå
  6. Här får vi följa Oscar, en tonårspojke med ADHD som dragit sig undan skolan och vuxenvärlden och blivit hemmasittare. Oscar - en hemmasittare riktar sig i första hand till tonåringar, men fungerar också för hela familjen, lärare och kompisar att reflektera kring
  7. Boka enkelt Georgios Karpathakis föredragUnderbara ADHD. Få blixtsnabbt svar

Vardagspusslet med barn, varav en med adhd och trotssyndrom > Frank > Kompisar; Toggle navigation. X. Sök. Vardagspusslet med barn, varav en med adhd och trotssyndrom. Mikaela, 31 år och ensamstående tvåbarnsmamma bosatt på Lidingö med sönerna Frank 6 år och Noel 3 år. Kategorier ADHD och sömnproblem, sömnsvårigheter, sömn och ADHD, att vakna tidigt, acceptera sina sömnproblem, lätta uppvaknanden, sömn, Min dotter har haft samma sömnproblem som mig sedan hon föddes, och nu när hon ska börja sova över hos kompisar känner även hon att det uppstår svårigheter

Vilka symtom får flickor vid ADHD? - ADHD Car

Igår hämtade jag hem 20-åringen och då säger han till mig: -Jag är nästan den ende av mina kompisar som har fast jultradition! Fast våran familj är lite konstig så håller vi på traditionerna! Undr Ida Ekholm fick sin ADHD-diagnos som 18-åring. För henne var diagnosen en lättnad. Den förklarade delvis varför hon hade så svårt i skolan Vi är alla olika och helt unika individer med olika bakgrund,uppfostran och erfarenheter. Spelar ingen roll om vi har en bokstavskombination eller tillhör de normala svennebananerna. Men det jag kan säga om mig med ADHD är att de som känner mig sen förr, ett kortare tag eller nyss har lärt känna mig måste tänka p Nya och gamla insikter som jag tar med mig av dagens föreläsning: Snedvriden forskning. Bara 1% av all forskning om adhd är om flickor/kvinnor. 99% av forskningen är gjord av män om pojkar med adhd. Föräldrar ser adhd hos sina döttrar. Lärarna inte. Tjejer är bättre på att härma sin omgivning och inte störa Barn med ADHD - Råd och tips till föräldrar och personal. Grundläggande kunskaper och sex konkreta förslag till föräldrar med barn eller tonåringar som har fått diagnosen ADHD. Att leva med ett barn som har ADHD kan kännas frustrerande och omöjligt, men det finns en del saker du kan pröva som förälder

Dator/kompisar och ADHD - alltforforaldrar

1. Adhd med huvudsakligen överaktivitet och impulsivitet. Adhd med huvudsakligen överaktivitet och impulsivitet förekommer nästan enbart hos yngre barn och är vanligast hos förskolebarn för att sedan vid högre ålder övergå till den kombinerade varianten av Adhd. Behandling vid Adhd Strategier för att själv hantera Adhd/ självmedicinerin
  2. 2007-05-14 09:02 CEST Barn med adhd har svårt att få kompisar Barn med starka symptom på adhd har svårt att anpassa sig till sociala situationer och ogillas av andra barn
  3. Barn med Downs syndrom ska screenas för ADHD och autism. Ulrika Wester Oxelgren är överläkare på Akademiska barnsjukhuset. Hon ansvarar för en forskningsstudie som visar att drygt vart tredje barn med Downs syndrom även har autism eller ADHD. Nu efterlyser hon screening i 3-5 årsåldern för autism och tidigt i grundskolan för ADHD
  4. Det finns alternativ till att fastna i diagnoser och adhd-medicin. Det är bättre att gå till botten med problemen än att behandla symtomen. Stort tack till mamman! Hon har verkligen gjort ett gediget arbete som ni kan läsa om i mailen och artikeln nedan. Läs om vår emailkontakt här
  5. Pedagogiska relationer och strategier för elever med adhd. Specialpedagogiska skolmyndigheten har, i samarbete med forskare, tagit fram tre skrifter som beskriver olika forskningsperspektiv inom adhd. En av dessa skrifter är Daniel Östlunds Pedagogiska relationer och strategier för elever med adhd
  6. ne, visuell/spatial förmåga, motorik och språk. Både ADHD-C- och ADHD-I-grupperna presterade sämre än kontrollgruppen gällande förmåga att undertrycka irrelevanta stimuli, och i det avseendet fanns ingen skillnad mellan de två varianterna

ADHD och kön . Pojkar får oftare Vidare rapporterar 20,6 procent av föräldrar till barn med ADHD-diagnos problem med kompisar för deras barn, jämfört med barn utan ADHD (två procent) Studie: Koppling mellan ADHD och Alzheimers. Det tycks finnas en koppling mellan ADHD och demens över generationer, enligt en stor studie vid Karolinska institutet. Risken för Alzheimers bedöms vara 55 procent högre för föräldrar till personer med ADHD

Du har kommit rätt. Här diskuterar vi bokstavshandikapp. ADHD, Asperger, Tourettes, och andra neurologiska handikapp. Denna sida är till för alla de som vill veta mer och prata om bokstavshandikapp. Oavsett om du har något av dessa handikapp/funktionshinder själv, är anhörig eller bara intresserad av att veta mer, så är du välkommen till Bokstavsfolk i Fokus Dottern (som alltså har ADHD och autistiska drag) var burdus på dagis, knuffade på folk, knuffade omkull saker de byggde och sånt. Grät vid lämning och hämtning, tydlig separationsångest. Sonen (som vi misstänker har ADHD, TS och kanske nåt inom autism) var mycket social, duktig på alla sätt och vis, inget avvikande alls på dagis hej! jag heter madde och är snart 15 år jag har ADHD och jag tar concerta det är inte mitt val utan jag måste ta det, och nu ska jag börja med strattera oxå, jag har fått ont i magen så att jag inte har kunat gå eller andas jag har oxå sett saker, MEN ingen tar mig på alvar!! jag tycker att det är jätte bra att du har gett ut dena information TACK! om det är någon förelder som. Barn med ADHD och andra beteendeproblem. ISBN 978-91-86301-95-8 Artikelnr 2010-3-6 Kamraterna tycker att han bråkar och förstör och han har egentligen ingen nära kompis. Flera av kamraterna är rädda för ho-nom för att han är så oberäknelig och hårdhänt Sidan 2-Min kompis har ADHD. Hur kommer han påverkas? Cannabi

En del får lätt kompisar, andra verkar inte alls begripa sig på hur man bär sig åt för att få en vän. Många barn och vuxna med diagnos förstår inte de osynliga och ibland helt oförståeliga h ierarkierna på t.ex. en skolgård, vid grupparbeten eller på en fest Och hur länge ett barn med till exempel add är barn kan man ju fundera på. Visste du att barn med add/adhd mognar ungefär 30 procent senare än barn i sin numeriska ålder. Mitt barns mognadsålder är alltså inte 16 år utan någonstans mellan 10 och 12 år. Inget som hen vill. Det bara är så ADHD och mobbning i skolan Här kommer inbjudan till en ovanligt billig föreläsning som Friends anordnar i Göteborg i vår. Jag föreläste med samma gäng i Stockholm i höstas och tyckte att hela dagen var väldigt väl organiserad med många olika ingångar på npf-svårigheter och problem som ofta följer med funktionsnedsättningarna - och hur det kan lösas eller underlättas Zink och D-vitamin Började med detta mest för att en kompis som pluggar folkhälsovetenskap skrev en studie om hur vi uppe i norr mår bra av extra tillskott av D-vitamin under vinterhalvåret. Hon tipsade mig också om zink som tillskott och att dessa i kombinatino skulle göra immunförsvaret bättre Etikett: adhd kompis problem. Tack för att du står ut med mig dag in och dag ut - VARNING, LÅNGT INLÄGG!!! 6 maj, 2014 6 maj, 2014 Pernilla. Jag och Monica har då och då pratat om att vi trots vår stora åldersskillnad kommer så bra överens

Vad kul att du har hittat till min blogg! Jag är en 18-årig tjej med aspergers syndrom och ADHD. I min blogg skriver jag mycket om mina diagnoser, men även saker jag är med om, mina intressen eller vad jag tycker och tänker. Kram < Motion och fysisk aktivitet förbättrar både adhd-symtom, funktionsnivå, barnens exekutiva funktion och psykiskt mående. Bättre stöd i skolan och hemma skulle också förbättra barnens livskvalitet. Det visar studier från Lunds universitet Det tror jag på och det gör att boken känns extra viktig för mig. Suzanne Blomstedt, leg. psykolog. Det här är en bok som alla borde läsa. Både de som själva har ADHD och de som känner någon eller har någon i familjen. Boken handlar om problem som vuxna och ungdomar med ADHD har. Man fattar precis allt Det går inte heller så bra med kompisar, åtminstone inte när de är i vårt hem. Till saken hör att min man, tösens pappa, är diagnostiserad med ADHD. Pappan har även 2 barn ur tidigare förhållande som är diagnostiserade med ADHD/DAMP (en flicka och en pojke) för barn och unga med ADHD eller autism 2021-04-21 Kl 13-14 Inspirationsdag Atvexa. Upplägg • 13:00-13:05 Introduktion • 13:05-13:10 Vi funkar olika • 13:10-13:25 ADHD och autism • 13:25-13:50 Ledarskapsstrategier och verktyg Äventyr & kompisar! Author: Lotta Gunnarsso

Aarons adhd är inget hinder med lite stöd - Folkhälsan

Jourhavande kompis Tar emot samtal från barn och unga upp till 25 år. Chattjour vardagar kl 18-22, helger kl 14-18. jourhavandekompis.se Jourhavande medmänniska Tel: 08-702 16 80, alla. Natalie har asperger och adhd: Säger nej till kalas. Natalie blir rastlös ibland, trots att hon har mycket saker att göra. Det kan göra henne ledsen, ibland gråter hon. Då brukar hon låta känslorna ­komma och vänta på att det ska gå över. Foto: Emma-Sofia Olsson

Orkar inte med min ADHD kompis - FamiljeLiv

Adhd - stöd och hjälp - Um

Video: ADHD - tonåringar med ADHD - ADHD - Leva med ADH

Mina söner har Asperger och ADHD: Att leka med kompisa

Kort summering av min diagnosvandring, men jag är så mycket mer. Jag var då 41, så det är 7 år sedan. Sedan blev allt bättre ju mer diagnosen fick sjunka in och jag fortsatte blogga specialinriktad om ADHD. När jag lärde mig mer skrev jag också för att försöka förstå Aspergers Syndrom och andra syskondiagnose Koppling ses mellan adhd och demens. Det tycks finnas en koppling mellan adhd och demens över generationer, enligt en stor studie vid Karolinska institutet. Risken för alzheimers bedöms vara 55 procent högre för föräldrar till personer med adhd. Studien, som publicerats i tidskriften Alzheimer's & Dementia: The Journal of the Alzheimer. Jag har under drygt en månad provat ge min lilla 7-åring (som har adhd och autism) glutenfri kost. Jag har även uteslutit komjölksprodukter Han har fått massor med kompisar. Min make, katterna och hunden stortrivs med vår nya GIGANTISKA tomt som även rymmer en egen skog. Barn med adhd har svårt att få kompisar Uppsala universitet 14 maj, 2007 Samhällsvetenskap. Sofia Diamantopoulou har undersökt problematiska kamratrelationer hos barn i åldern nio till tolv år. Studien visar att barn med starka adhd-symptom som hyperaktivitet, impulsivitet och koncentrationssvårigheter ogillas bland kamraterna En stor studie vid Karolinska Institutet har hittat en koppling mellan adhd och demens över generationer. Studien, som publicerats i tidskriften Alzheimer's & Dementia: The Journal of the Alzheimer's Association, visar att föräldrar och mor- och farföräldrar till personer med adhd hade högre risk för demens än de med barn och barnbarn utan adhd

Det är annorlunda att vara kvinna med ADHD • 1,6 & 2,6

Efterlängtad skolstart | Funka med adhd

UMO frågar: Vad är dina tips till andra som har adhd? - Um

1. Koppling ses mellan adhd och demens. Det tycks finnas en koppling mellan adhd och demens över generationer, enligt en stor studie vid Karolinska institutet. Risken för alzheimers bedöms vara 55 procent högre för föräldrar till personer med adhd. Kristina Erkenborn/TT. Publicerad 2021-09-13
  2. Pris: 324 kr. Häftad, 2020. Finns i lager. Köp Flickor med autism och adhd : en guidebok för föräldrar och professionella av Maria Bühler på Bokus.com. Boken har 3 st läsarrecensioner
  3. Dan Aykroyd: Har själv sagt att han har AS, även om vissa tror det var ett skämt.Han visar även tecken på ADHD; John Cleese: Både han själv och hans kompisar från Monty Python har gång på gång sagt att han försöker förstå världen men ständigt misslyckas.Han verkar, med tanke på alla gånger han varit gift, inte ha det lätt i relationer till andra människor
  4. Adhd är en så kallad neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Adhd står för attention (uppmärksamhet) deficit (brist) hyperactivity (överaktivitet) disorder (störning). Den påverkar förmågan till koncentration och till att styra och kontrollera beteendet. Den kan också påverka hur aktiv eller intensiv personen är

Enklare vardag när barn och unga med adhd får träna

1. Diagnoskriterierna för ADHD enligt DSM-5 Ouppmärksamhet a) Är ofta ouppmärksam på detaljer eller gör slarvfel i skolarbete, arbetslivet eller andra aktiviteter (t ex förbiser eller missar helt detaljer, slarvigt genomförda arbetsuppgifter). b) Har ofta svårt att bibehålla uppmärksamheten inför uppgifter eller lekar (t ex har svårt att bibehålla fokus under lektioner, samtal eller.
  2. Hur är man en bra kompis? Världens klokaste uggla har en mottagning där han tar emot kunder som har kompisproblem. Ugglan är väldigt självgod och när han väl vaknat kommer han alltid med en snabb lösning. En lösning som visar sig vara lite konstig - för att inte säga värdelös. För att hitta svaret på problemet måste kunden därför tänka efter och själv finna lösningen
  3. Pekböcker om barnkonventionen och kompisar - Paulina Gunnardo. Paulina Gunnardo. 35-årig tvåbarnsmamma och beteendevetare som poddar, skriver och föreläser om barn och föräldraskap. Här varvas bilder ur vardagen med tips och trix till livet med kids, en dos teori och lika mycket vardagsrealism (eftersom det ofta är lättare att vara.

Föräldratips om kompisar - Habiliterin

Adhd och add i vuxen ålder. Många personer med adhd/add får sina svårigheter diagnostiserade först i vuxen ålder och kan under lång tid ha haft kontakt med vården eller andra myndigheter, utan att ha fått adekvat behandling. Enligt aktuell forskning kvarstår vissa symtom på adhd/add hos de allra flesta som diagnostiserats i barndomen Det tycks finnas en koppling mellan adhd och demens över generationer, enligt en stor studie vid Karolinska institutet. Risken för alzheimers bedöms vara 55 procent högre för föräldrar till. För det tredje säger kriterierna nästan ingenting om de mest framträdande symtomen, om hur autism, ADHD och andra NPF ser ut i vardagen. De är nämligen skrivna för att handla om vad som är specifikt för olika tillstånd, vad som skiljer just ADHD eller autism från till exempel psykiska sjukdomar eller andra tillstånd Utredning. För att avgöra om en person har adhd görs en noggrann utredning av psykolog, läkare och om det gäller ett barn även en pedagog. Ibland medverkar även andra yrkesgrupper, som logopeder, sjukgymnaster eller arbetsterapeuter. Utredningen består av medicinsk undersökning, tester samt intervjuer med personen som utreds och anhöriga

Djurgården IF Pärlplatta | WWW

adhd kompisar Pernilla och Kir

Livet som mamma till tre barn varav ett med asperger och hemmasittarproblematik, ett med ADD och selektivt ätande och ett med ADHD kombinerad form. Vi kämpar varje dag Funktionsnedsättningen adhd ökar risken att hamna snett i livet och forskning visar att missbruk och kriminalitet är överrepresenterat bland de drabbade. Men kan en negativ livsspiral brytas genom rätt behandling mot adhd? Vi har frågat forskarna bakom två aktuella forskningsprojekt och Tomas Arhén - en av de berörda Add är en form av adhd, där bokstaven h står för hyperaktivitet. Enkelt kan det därför sägas att add är som adhd men utan hyperaktivitet. Det är vanligt att det dröjer innan du får en utredning och diagnos av add, eftersom dina svårigheter är mindre synliga för omgivningen än för den som adhd På två- och fyraårskontrollen verkar allt normalt, barnet presterar att rita huvudfoting och rita kors. Sexåring med oroande beteendeförändringar För ett par år sedan började vår sexåring kissa och bajsa på sig. Hon blev också retlig och fick alltmer problem med kompisar

Asperger tjej blogg — something big just happened here in

ADHD och ADD. 28 oktober 2021. Missa inte att boka plats till företagsutbildning ADHD och ADD den 28 oktober! Utbildning går på distans, så du kan delta vart du än befinner dig! Utbildningen ger dig kunskaper och kompetens så att du på allra bästa sätt kan bemöta de svårigheter som funktionsnedsättningen kan medföra Adhd är en funktionsvariation som påverkar din energinivå, impulskontroll och uppmärksamhet. Det kan vara svårt att sitta stilla och fokusera på en sak i taget. Det är vanligt att känna en slags inre oro och rastlöshet som kanske ställer till det för dig i din vardag. Du kan ha svårt att få dina tankar och handlingar att hänga. Självkänsla och kognition hos äldre med adhd. Länge sågs ADHD som en problematik förbehållen barn och unga. Numera vet man att svårigheterna ofta kvarstår hela livet. Det finns relativt lite forskning om ADHD hos äldre - men kunskapen växer, inte minst tack vare svenska studier. Lisa Thorell lisa.thorell@ki.se Att höga symtom på ADHD i barn- och ungdomsåren innebär en ökad risk i sig för att röka, alkohol och att pröva droger Att risken är större hos flickor för att använda droger Att använda centralstimulerande medel för ADHD varken ökar eller skyddar mor framtida missbruk